Γιατί θα πάω να ξαναδώ τους Soen

Μια αναδρομή στην πορεία των Σουηδών με αφορμή συναυλιακή επιστροφή τους στην Ελλάδα.


Γράφει ο Γιάννης Πούλλος


Όταν τον Σεπτέμβριο του 2019 οι Soen ήρθαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα οι οπαδοί του progressive metal είχαν την ευκαιρία να δουν ζωντανά ένα συγκρότημα που μετρούσε σχεδόν δέκα χρόνια ύπαρξης και που στα τέσσερα άλμπουμ που είχε κυκλοφορήσει μέχρι τότε επιδείκνυε μια αξιοπρόσεκτη συνέπεια στον τρόπο που βελτιωνόταν και εξελισσόταν από δίσκο σε δίσκο.


Από το 2012 όταν οι Soen έκαναν την πρώτη τους… δημόσια εμφάνιση στη δισκογραφία με το «Cognitive» - ένα άλμπουμ που ακούγεται περισσότερο σαν υποκατάστατο των Tool παρά ο,τιδήποτε άλλο - μέχρι το 2019 και το «Lotus» με το οποίο κατάφεραν να αποτινάξουν την ταμπέλα του συγκροτήματος που κάλυπτε το κενό μέχρι την επόμενη δουλειά των Tool, οι Σουηδοί πέρασαν από διάφορα στάδια. Στο ντεμπούτο τους για παράδειγμα σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει τις περισσότερες φορές με άλμπουμ που θυμίζουν έντονα κάτι άλλο, ένα… εκπαιδευμένο αυτί μπορούσε να εντοπίσει πράγματα που σε έκαναν να το σκαλίσεις. Για κάθε ριφ και κάθε στροφή του Fraccions που είναι λες και έχει βγει από τα συρτάρια του «Lateralus» υπάρχει ένα Savia (το μοναδικό κομμάτι από τα δύο πρώτα άλμπουμ που βρίσκει σήμερα χώρο στο setlistτου συγκροτήματος) που ακούγοντάς το καταλαβαίνεις τι ήταν αυτό που σε έκανε να μην τους προσπεράσεις ελαφρά τη καρδία.

Στο «Tellurian» που ακολούθησε (2014), είναι εμφανής η προσπάθεια να χτίσουν σιγά σιγά τον δικό τους ήχο. Κομμάτια σαν το Tabula Rasa και το Pluto μπορούν να παραπονιούνται ότι κακώς δεν έχουν σήμερα θέση στο setlist και ειδικά το δεύτερο με την ανατριχιαστική γέφυρα στο 3:08 θα μπορούσε κάλλιστα να περιλαμβάνεται και να ξεχωρίζει ακόμα και στα κορυφαία «Lotus» και «Imperial». Το «Lykaia» (2017) αποτελεί αναμφίβολα το σημείο καμπής για τους Soen. Εχοντας ενσωματώσει αρμονικά στον ήχο τους ένα φάσμα επιρροών από Anathema μέχρι Tool και φυσικά Opeth (το προηγούμενο συγκρότημα του ντράμερ και βασικού συνθέτη Martin Lopez), οι Soen παρουσιάζουν έναν δίσκο όπου ηρεμία, επιθετικότητα, μελωδικότητα και ατμόσφαιρα συνυπάρχουν αρμονικά και απόλυτα ισορροπημένα κάτω από ένα progressive πέπλο, δημιουργώντας ένα πάζλ ηχοχρωμάτων που μετατρέπει σε πλεονέκτημα αυτό που για άλλους είναι μειονέκτημα: το γεγονός δηλαδή ότι ενώ θυμίζουν τόσα πολλά πράγματα καταφέρνουν να ακούγονται τόσο ευχάριστα και, κυρίως, αποκτούν ταυτότητα.


Στις αρχές του 2019 κυκλοφορούν το «Lotus» με το οποίο ολοκληρώνεται θριαμβευτικά και επιβλητικά η προσπάθεια απογαλακτισμού από τις επιρροές τους. Όσοι βρεθήκαμε το διήμερο 4 και 5 Σεπτεμβρίου εκείνης της χρονιάς σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα αντίστοιχα απολαύσαμε μια μπάντα που μετέφερε επί σκηνής τον λυρισμό και την απλότητα που χαρακτηρίζει την προοδευτική ματιά με την οποία προσεγγίζουν τις συνθέσεις τους αναδεικνύοντας το περιεχόμενο των στίχων τους που καταπιάνονται με μια σειρά από ευαίσθητα ζητήματα όπως η ρατσιστική αντιμετώπιση της LGBT κοινότητας (Martyrs) και η παιδοφιλία στις τάξεις της εκκλησίας (Covenant). Κυρίως όμως διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι πόσο δίκιο είχαν εκείνοι που χαρακτήριζαν τους Soen ως το next big thing του προοδευτικού ήχου.


Κάτι λιγότερο από τρία χρόνια μετά, οι Soen επιστρέφουν στην Ελλάδα για δύο συναυλίες σε Θεσσαλονίκη (26 Μαΐου στο Principal) και Αθήνα (27 Μαΐου στο Gagarin) με μια αλλαγή στη σύνθεσή τους (ο Oleksii «Zlatoyar» Kobel στο μπάσο στη θέση του Stefan Stenberg) και έχοντας προσθέσει στη δισκογραφική φαρέτρα τους ακόμα ένα διαμάντι. Το «Imperial» μπορεί να μην έχει τη χαοτική διαφορά που είχε το «Lotus» από τις προηγούμενες δουλειές τους, ωστόσο είναι αυτό που καθιέρωσε τους Σουηδούς ως ένα από τα ηγετικά συγκροτήματα στον χώρο της προοδευτικής μουσικής. Η πετυχημένη συνταγή του προκατόχου του εφαρμόζεται και εδώ, καθώς οι δύο δίσκοι έχουν πολλές ομοιότητες ως προς τη δομή και την αρχιτεκτονική των συνθέσεων, ενώ και στιχουργικά αγγίζουν και πάλι ευαίσθητες χορδές της καθημερινότητάς μας. To «Imperial» αποτελεί ένα να εκκωφαντικό και αψεγάδιαστο back to back, ένα άλμπουμ με το οποίο οι Soen ανταποκρίνονται στις υψηλές προσδοκίες και τους στόχους που οι ίδιοι έθεσαν και εδραιώνονται πολύ ψηλά και κατά την προσωπική μου άποψη στην κορυφή της λίστας των σύγχρονων συγκροτημάτων που χαίρεσαι να ακούς όχι μόνο γι’ αυτά που παίζουν αλλά και γι’ αυτά που έχουν να πουν.


Αυτό και μόνο αποτελεί έναν πολύ σημαντικό λόγο για να τους ξαναδούμε και να παρακινήσουμε όσους τους έχασαν την προηγούμενη φορά να μην ξανακάνουν το ίδιο λάθος.


Τη συναυλία των Soen στην Αθήνα θα ανοίξει ο Michael Krumins (ex-Green Carnation) με ένα special ακουστικό σετ


INFO:

SOEN Imperial tour 2022

Πέμπτη 26 Μαΐου 2022, Principal Club Theater, Θεσσαλονίκη

Παρασκευή 27 Μαΐου 2022, Gagarin 205 Live Music Space , Αθήνα

Ωρα προσέλευσης: 20:00

Ωρα έναρξης:. 20:45

Προπώληση εισιτηρίων:

https://www.viva.gr/tickets/festival/music/soen-live-in-greece-imperial-tour-2022/?fbclid=IwAR1_RPHq3qv9MDumIYAKeaVesPwV5gNNJfCcOquKlaBRoVkL2rXWqpNhIb8

72 Προβολές0 Σχόλια