20 μεγάλες στιχουργικές στιγμές του Neil Peart (Part II)


Γίνεται κατανοητό πως δε θα μπορούσε να τελειώσει σε ένα μόνο μέρος, ένα αφιέρωμα στη στιχουργική ιδιοφυία του Neil Peart. Πόσα επίσης τραγούδια δε θα χωρέσουν λόγω έλλειψης χώρου. Ο ευπατρίδης Peart, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των μουσικών συντρόφων του αλλά και όλων όσων περιόδευσαν με τους Rush στα 70ς, ήταν συνεχώς με ένα βιβλίο στο χέρι, προσπαθώντας να μετουσιώσει το κάθε βίωμα και το κάθε ανάγνωσμα, σε στιχουργικό έργο. Μετά από το πρώτο μέρος του αφιερώματος (link : 20 μεγάλες στιχουργικές στιγμές του Neil Peart (Part I) (vinylian.gr)), συνεχίζουμε με άλλα 10 τραγούδια-παρακαταθήκη της ποίησης του, τιμώντας τη μνήμη ενός μουσικού larger than life, ευελπιστώντας ταυτόχρονα να τον ανακαλύψει όλο και περισσότερος κόσμος, μέσα από τα έργα ενός εκ των κορυφαίων rock συγκροτημάτων όλων των εποχών, ανεξαρτήτος είδους και subgenre.


Music by Lee & Lifeson, Lyrics by Peart.

Μέρος Δεύτερο.


1) Dreamline (Roll the Bones - 1991)


"He's got a star map of Hollywood

A list of cheap motels

All along the freeway

She's got a sister out in Vegas

The promise of a decent job

Far away from her hometown"


"We are young

Wandering the face of the earth

Wondering what our dreams might be worth

Learning that we're only immortal

For a limited time"


Ένα μαγικό opening σε έναν αδικημένο δίσκο, και ταυτόχρονα εισαγωγικό τραγούδι του τριπλού ιστορικού live Different Stages, o Neil Peart μιλάει κατευθείαν στην ψυχή όλων αυτών που νιώθουν πνιγμένοι και παγιδευμένοι στον τόπο τους, που τα όνειρα τους είναι εκεί για να τους οδηγήσουν σε ανοιχτές λεωφόρους και άγνωστες γειτονιές. Λένε πως η δεύτερη ζωή μας ξεκινάει όταν συνειδητοποιήσουμε πως έχουμε μόνο μία. Και ο στίχος "we're only immortal for a limited time" υποδηλώνει ακριβώς αυτό. Έννοιες όπως ο χρόνος και η απόσταση, περνάνε από το μικροσκόπιο του Peart, σε μια σύνθεση που αποδεικνύει πόσο σχετικοί και αειθαλείς ήταν οι Rush, σε κάθε φάση της τεράστιας καριέρας τους.


2) The Wreckers (Clockwork Angels - 2012)


"All I know is that sometimes you have to be wary

Of a miracle too good to be true

All I know is that sometimes the truth is contrary

Everything in life you thought you knew

All I know is that sometimes you have to be wary

'Cause sometimes the target is you"


Ο Neil Peart βρίσκεται πλέον στο 60ο έτος της ηλικίας του. Και ως ένας άνθρωπος που έχει δει την οικογένεια του να χάνεται, ώστε να βρίσκει το σθένος να δημιουργήσει μια καινούρια, είναι από τους ελάχιστους που μπορούν να συνηγορήσουν στο ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο σ'αυτή τη ζωή, στο ότι ακόμα και η καθημερινότητα, η ρουτίνα, έννοιες κατά κόρον αρνητικές, συνιστούν μικρά θαύματα. Οι Wreckers (ναυαγοί) είναι μια μεταφορά για τους λεηλάτες που άναβαν φωτιές κατά μήκος των ακτών, παρασύροντας τα πλοία από την πορεία τους προς την ακτή, ώστε να τα λεηλατήσουν. Μία από τις πολύ δυνατές στιχουργικές στιγμές του Peart, στο κύκνειο άσμα του συγκροτήματος από το 2012.


3) 2112 (2112 - 1976)


"We've taken care of everything

The words you hear, the songs you sing

The pictures that give pleasure to your eyes

It's one for all, all for one

We work together, common sons

Never need to wonder how or why"


Εδώ είμαστε. Το album που καθιέρωσε τους Rush μια και καλή στη συνείδηση του rock κόσμου, μέσω της ομώνυμης επικής σύνθεσης, του Starman (Rush : The Starman (vinylian.gr)) και των μαγικών στίχων του Neil Peart, που καταπιάνεται με το φλέγον θέμα του ολοκληρωτισμού και της απώλειας των προσωπικών ελευθεριών. To δυστοπικό μελλοντικό περιβάλλον, ο έλεγχος κάθε πτυχής της κοινωνικής ζωής και ψυχαγωγίας, η ανάγκη για απόδραση (μέσω της ανακάλυψης μιας κιθάρας), η επίδραση της Ayn Rand, θέματα που απασχολούσαν και απασχολούν το κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι, περασμένα μέσα από το πρίσμα ενός ευφυούς ανθρώπου που είχε τόσο τη μόρφωση όσο και το ταλέντο, ώστε να τα μετουσιώσει σε μουσική και ποίηση.


4) Mystic Rhythms (Power Windows - 1985)


"We sometimes catch a window

A glimpse of what's beyond

Was it just imagination

Stringing us along?

More things than are dreamed about

Unseen and unexplained

We suspend our disbelief

And we are entertained"


Βρισκόμαστε στα μέσα των 80s, κοινώς στην παντοκρατορία του Ronald Reagan. Ο τελευταίος κατά καιρούς ακυρώνει ταξιδιωτικά σχέδια, βάσει των προβλέψεων ενός μέντιουμ το οποίο συμβουλεύεται συχνά ή σύζυγος του Nancy. Ο Peart θα δηλώσει στο Merely Players fanzine πως παρότι αγνωστικιστής, είναι αρκετά περίεργος και ρομαντικός ώστε να θέλει η αστρολογία να κυριεύεται από αλήθειες. Το Mystic Rhythms θα δείξει την στιχουργική εξέλιξη ενός μουσικού που εξελίσσει συνεχώς τον εαυτό του, προσφέροντας έναν κοινό τόπο σκέψης για τους progsters κάθε γενιάς, από την εποχή του Peter Gabriel, μέχρι το neo-prog των 80s, στο οποίο οι Rush έδειχναν να προσαρμόζονται σχετικά εύκολα.


5) Tom Sawyer (Moving Pictures - 1981)


"...his mind is not for rent

To any god or government

Always hopeful, yet discontent

He knows changes aren't permanent

But change is..."


Δεν είναι μόνο το άρτιο της σύνθεσης, του μεγαλύτερου hit των Rush, ενός κάτι παραπάνω από κλασικό τραγουδιού. Οι στίχοι του Peart (μαζί και του Pye Dubois, βλέπε : CLASSIC ALBUMS REVISITED | Vinylian.gr) είναι ένα μανιφέστο για τις ανθρώπινες ελευθερίες, τον τρόπο σκέψης του σύγχρονου ανθρώπου μέσα στις αυτοματοποιημένες κοινωνίες, την αιώνια διαμάχη του ατόμου με τα κοινωνικά υποσύνολα και σύνολα. Η δε φράση "Changes aren't permanent, but change is" στοιχειώνει μέχρι σήμερα πολλούς από εμάς, ευφυής όσο και απλή στο νόημα της, διαχωρίζει τις μικρολλαγές της καθημερινότητας από τις πραγματικά μεγάλες μεταβολές και αποφάσεις ζωής. Οι φανατικοί του group έκτοτε, διαχώριζαν την καθημερινότητα τους με αυτό τον τρόπο. Changes vs Change...



6) Afterimage (Grace Under Pressure - 1984)


"Suddenly you were gone, from all the lives you left your mark upon..."


Στίχος προφητικός. Στίχος ο οποίος ήταν το πρώτο πράγμα που βγήκε από τα χείλη των φανατικών του group, μόλις έμαθαν (μάθαμε) για την απώλεια του Neil Peart. Στο εξαιρετικό Grace Under Pressure, ο ήρωας μας θα καταπιαστεί με το concept της απώλειας, με έναν ποιητικό στίχο με τον οποίο έμελλε να ταυτιστεί μετά θάνατον. Ταυτόχρονα, βάζοντας (πρόωρα) τον εαυτό του στη θέση του θύματος, θα αποδώσει το δικό του φόρο τιμής στη φιλία και τις κάθε είδους στενές επαφές, λέγοντας το πανέμορφο "I feel the way you would". Το Afterimage είναι ίσως το πρώτο τραγούδι στο οποίο ανατρέξαμε στην είδηση τουυ θανάτου του Neil Peart. Αυτό λέει πολλά, από μόνο του.


7) Tai Shan (Hold your Fire - 1987)


"I stood at the top of the mountain

And China sang to me

In the peaceful haze of harvest time

A song of eternity


If you raise your hands to heaven

You will live a hundred years

I stood there like a mystic

Lost in the atmosphere"


Tai Shan είναι το όνομα ενός Ιερού Βουνού ιερού βουνού στην επαρχία της Δυτικής Shandong στην Κίνα. Ο αυτοκράτορας Huang Ti είχε τόση δύναμη που μπόρεσε να καλέσει όλα τα πνεύματα του κόσμου κοντά του, από την κορυφή του Tai Shan, ώστε να διακηρύξει τη δύναμή του. Στην κορυφή του εν λόγω βουνού έτυχε να καθήσει ο Neil Peart και να εμπνευστεί τους πανέμορφους στίχους για το αμφιλεγόμενο αυτό τραγούδι. Αμφιλεγόμενο διότι Lee και Lifeson δηλώνουν απερίφραστα πως είναι το λιγότερο αγαπημένο τους Rush τραγούδι, ισχυριζόμενοι πως εκ των υστέρων τους φάνηκε κάπως παράταιρο. Στο κάτω κάτω επρόκειτο για πνευματική εμπειρία του Peart, παρά τη φύση του αγνωστικιστή που τον χαρακτήριζε.


8) Freewill (Permanent Waves - 1980)


"If you choose not to decide, you still have made a choice..."


Ο Neil Peart ήταν κατά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους ένας συνειδητοποιημένος φιλελεύθερος, στεκόμενος με σκεπτικισμό απέναντι σε κάθε οργανωμένη μορφή θρησκείας ή οργανωμένης πολιτικά κίνησης. Με τον καταπληκτικό αυτό στίχο καταδεικνύει μία από τις βασικές αρχές του κλασικού φιλευθερισμού, το γεγονός ότι η ελευθερία εμπεριέχει 100% και την ατομική ευθύνη, ευθύνη που συναντάται τόσο σε μια απόφαση, όσο και σε μια λήψη αυτής. Η κοινή αντίληψη ήταν εκείνη την εποχή πως πρόκειται για αντι-θρησκευτικό τραγούδι λόγω της ιδέας πως η επιλογή που προτάσσει η εκκλησία δεν ενέχει καμιά ελευθερία. Σε κάθε περίπτωση, μία από τις κορυφαίες στιχουργικά στιγμές του Peart.


9) New World Man (Signals - 1982)


"He's got to make his own mistakes

And learn to mend the mess he makes

He's old enough to know what's right

And young enough not to choose it

He's noble enough to win the world

But weak enough to lose it"


Το Signals αποτελεί έναν δίσκο στον οποίο ο Neil Peart εξαντλεί τις πρακτικές του ανησυχίες στο αγαπημένο Subdivisions, ενώ στη συνέχεια ο προβληματισμός του αποκτά πιο μεταφυσικό χαρακτήρα, καθώς αναζητά τον ρόλο του Νέου Ανθρώπου μέσα σε έναν τεχνολογικό κόσμο που εξελίσσεται ραγδαία. Και μόνο τίτλοι όπως Digital Man, Analog Kid και New World Man αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Στο τελευταίο ο Peart θα συνδυάσει τις εν λόγω ανησυχίες με την ξεκάθαρη θέση του περί ατομικής πρωτοβουλίας και ευθυνών. Ο Νέος Άνθρωπος έχει πληθώρα νέων επιλογών και πολλά περισσότερα ερεθίσματα. Μαζί με αυτά έρχεται και το βάρος της ευθύνης των αποφάσεων. Ακόμα και της μη λήψης τους...


10) Limelight (Moving Pictures - 1981)


"Living in a fish eye lens, caught in the camera eye

I have no heart to lie

I can't pretend a stranger is a long-awaited friend

All the world's indeed a stage and we are merely players

Performers and portrayers

Each anothers audience outside the gilded cage"


Για το τέλος, αυτό που σίγουρα είναι η πλέον προσωπική στιγμή του Neil Peart, για κάποιους δε η κορυφαία στιχουργική στιγμή του καλλιτέχνη και πως πραγματικά να διαφωνήσεις μαζί τους; Ο Peart κάνει προβολή του εαυτού του στον τρόπο με τον οποίο βλέπει την επικοινωνία με τους fans και τον πολύ κόσμο (δεν ήταν λίγες οι φορές που κατηγορήθηκε ως σνομπ), αμέσως μετά δε δίνει μια ανατριχιαστική και ποιητική διάσταση, παρομοιάζοντας τες με θεατρικό έργο, πρωταγωνιστή και κομπάρσους. Το Moving Pictures δεν ήταν απλά το πιο άρτιο album του group, ήταν και το πιο μεστό και ταυτόχρονα έντονο στιχουργικά, το πιο δυνατό σε εικόνες (pictures) και παραστάσεις. Ήταν το album που κατέδειξε μια και καλή τη μεγαλοφυία του Neil Peart. For all the world to see...


Μπάμπης Καλογιάννης


Πηγή φώτο : andrewolson.com

502 Προβολές0 Σχόλια