Stories Behind the Songs : Metallica - Leper Messiah

Η ιστορία πίσω από τον ύμνο του Master of Puppets, ο οποίος παραγκωνίστηκε λόγω των μεγαθηρίων με τα οποία είχε να ανταγωνιστεί.

Γράφει ο Μπάμπης Καλογιάννης


Τα ονόματα Jim και Tammy Fay Bakker ίσως δε λένε τίποτα στους πιο πολλούς. Κάποτε όμως αποτελούσαν τους Kardashians της gospel βιομηχανίας. Μέχρι τα μέσα των 80s, το ζευγάρι ήταν οι οικοδεσποτές ενός talk show, είχαν το διάσημο ρόλο των "τηλεευαγγελιστών", που έδιναν και έπαιρναν στα Αμερικανικά ΜΜΕ εκείνη την εποχή. Το show τους "Praise the Lord" (PTL) είχε ως αρχικό σκοπό να δημιουργήσει μία Χριστιανική εκδοχή του πασίγνωστου The Tonight Show. Ένα Christian Talk Show που αγόραζε τηλεοπτικό χρόνο στα πιο δημοφιλή Αμερικανικά δίκτυα εκείνη την εποχή, ενώ μάλιστα το 1978 ο Jim Baker δημιούργησε το δικό του δορυφορικό δίκτυο, ώστε να διανείμει επί πληρωμή το τηλεοπτικό προϊόν του. Όλα αυτά είχαν πολλαπλά αποτελέσματα και "συνέπειες". Μία από αυτές ήταν και η ζωή πολυτελείας που διήγαγε το ζευγάρι, με πολλά σπίτια, ακριβά αυτοκίνητα και πολλά, μα πάρα πολλά χρήματα. Περισσότερα από το Θεό, όπως λεγόταν χαρακτηριστικά εκείνη την εποχή. Τα έσοδα από την τηλεθέαση υπολογίζονταν σε πάνω από 1 εκατομμύριο δολλάρια κάθε εβδομάδα, ο δε ίδιος ο Bakker ήταν ξεκάθαρος, όσον αφορά την επιτυχία του και τη χρήση των Media :


"Εάν ζούσε σήμερα ο Ιησούς, πιστεύω πως θα εμφανιζόταν στην τηλεόραση".


Όπως συμβαίνει όμως σε αυτές τις περιπτώσεις, τα κάθε είδους σκάνδαλα άρχισαν να αποκαλύπτονται. Περίεργα κονδύλια που δεν μπορούσαν να εξηγηθούν, ευνοϊκές ρυθμίσεις όσον αφορά το φορολογικό πλαίσιο, "στραβά μάτια" από πολιτικό προσωπικό, του οποίου οι followers των Bakkers αποτελούσαν την βασική δεξαμενή ψήφων. Επίσης όπως (δυστυχώς και φουλ υποκριτικά) συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, έπρεπε να υπάρξει ένα σκάνδαλο σεξουαλικής φύσεως ώστε να δωθεί βάση και προσοχή στα αντίστοιχα οικονομικά. Ένα ποσό της τάξεως των 279.000 δολλαρίων, φάνηκε να δίνεται ως προς την αγορά της σιωπής μιας κοπέλας, που κατά το ρεπορτάζ ναρκώθηκε και βιάστηκε από τον Bakker και έναν συνεργάτη του. Επόμενη ήταν φυσικά η παραίτηση του από το show, με την "καριέρα" του έκτοτε να παίρνει την κατιούσα. Δεν ήταν ο μόνος. Πολλά άλλα σκάνδαλα τηλεευαγγελιστών, σκάνδαλα πάσης φύσεως, φανερώθηκαν αργά ή γρήγορα, προκαλώντας την έκπληξη και την οργή της καθόλα συντηρητικής Αμερικής εκείνης της εποχής. Της εποχής που η rock μουσική ήταν όντως το επαναστατικό μέσο ενός καταπιεσμένου εφήβου ο οποίος αμφισβητεί ανοιχτά το status quo που του επιβλήθηκε χωρίς να ερωτηθεί. Ένα αμούστακο παιδί της εποχής, με πολλά σπυράκια αλλά έχοντας αναπτύξει κριτική σκέψη από νωρίς, παρακολουθούσε τα γεγονότα βγάζοντας αβίαστα τα συμπεράσματα του. Το όνομα του ήταν James Hetfield.



Έχει καταλάβει από νωρίς το μέγεθος και την υποκρισία της συγκεκριμένης "μπίζνας". Ταυτόχρονα έχει μεγαλώσει σε ένα ιδιαίτερα συντηρητικό και θρησκευόμενο περιβάλλον. Λέγεται πως ο θάνατος της μητέρας του από καρκίνο, οφείλεται στην πίστη της, η οποία της υπαγόρευε να μη δεχτεί την ιατρική φροντίδα η οποία πιθανόν να την έσωζε. Ήταν μεγαλωμένος από γονείς που αυτοπροσδιορίζονταν ως Christian Scientists, με την πίστη τους να απογερεύει αυστηρά τη χρήση φαρμάκων και το ρόλο της θεραπείας να τον αναλαμβάνει αποκλειστικά η προσευχή. Η μητέρα του Cynthia πέθανε το 1979, με τον James να βρίσκεται μόλις στο 16ο έτος της ηλικίας του. Από την άλλη μιλάμε για τον Hetfield. Δε θα έβριζε τα θεία ευθέως, ήταν πολύ καλύτερος από το να κάνει κάτι τέτοιο. Θα προσπαθήσει να θέσει το θέμα σε γήινο πλαίσιο, προβάλλοντος τον δεδομένο κοινωνικό αντίκτυπο. Βάζοντας μέσα και την παράμετρο που δεν απουσιάζει από καμία παρόμοια ιστορία, το χρήμα. Το Leper Messiah (φράση που πρωτοχρησιμοποίησε ο David Bowie κατά την Ziggy Stardust εποχή και περσόνα του) θα είναι το έκτο κομμάτι στον δίσκο Master of Puppets του 1986.


One, two, one, two, three, four


Spineless from the start

Sucked into the part

Circus comes to town

You play the lead clown


Please, please, spreading his disease

Living by his story

Knees, knees, falling to your knees

Suffer for his glory

You will


Time for lust, time for lie

Time to kiss your life goodbye

Send me money, send me green, heaven you will meet

Make a contribution and you'll get a better seat

Bow to Leper Messiah


Marvel at his tricks

Need your Sunday fix

Blind devotion came

Rotting your brain


Chain, chain, join the endless chain

Taken by his glamour

Fame, fame, infection is the game

Stinking drunk with power

We see, we see, we see


Time for lust, time for lie

Time to kiss your life goodbye

Send me money, send me green, heaven you will meet

Make a contribution and you'll get the better seat

Bow to Leper Messiah


Witchery, weakening

Sees the sheep are gathering

Set the trap, hypnotize

Now you follow


Time for lust, time for lie

Time to kiss your life goodbye

Send me money, send me green, heaven you will meet

Make a contribution and you'll get the better seat

Lie, lie, lie, lie, lie, lie, lie, lie


Οι Metallica ως τότε δεν είχαν αγγίξει σχεδόν καθόλου, είχαν αφήσει το θέμα στα άλλα συγκροτήματα του ήχου, όπως οι Slayer κι οι Exodus, οι οποίοι ως γνωστόν το έβλεπαν από την αποκρυφιστική και σαφώς κατακριτέα πλευρά του. Η στιχουργική τους κινούταν σε πιο καθημερινά θέματα, καθώς ήδη μέχρι την ηλικία των 23-24 είχαν ήδη γνωρίσει το άσχημο πρόσωπο της ζωής, το κάθε μέλος μέσα από το οικογενειακό του περιβάλλον. Ο James Hetfield θεωρείται (και είναι) ένας από τους καλύτερους metal στιχουργούς μέχρι σήμερα, ίσως είναι ακριβώς εκείνη η εξαιρετική δημοφιλία που απολαμβάνει το συγκρότημα και η μουσική του, η οποία και κάνει τον κόσμο συχνά να ξεχνά το ταλέντο του στη συγγραφή στίχων. Όσο για το Leper Messiah, τα πράματα είναι πολύ απλά. Αποκτάει σαν άλλο Escape (το πλέον υποτιμημένο Metallica τραγούδι κατά την άποψη του γράφοντα) μια εντελώς cult ταυτότητα, είναι μεν ιδιαίτερα αγαπητό ανάμεσα στους σκληροπυρηνικούς fans αλλά από κει και πέρα η πραγματικότητα είναι αδυσώπητη. Ας μην ξεχνάμε και για ποιον δίσκο μιλάμε. Με Battery, με Welcome Home, με Damage Inc., με το ομώνυμο και το Orion, ο πήχυς ανεβαίνει ψηλότερα από ποτέ στην "προσπάθεια" ενός τραγουδιού να αναδειχθεί ανάμεσα σε άλλα του ιδίου album. Το οποίο παρεπιπτόντως ήταν προσεγμένο μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, και το Leper Messiah έκλεινε το μάτι σε όλα τα γκρουπς της εποχής, πως όλα ξεκινάνε από τις πρόβες και το δέσιμο στο studio, εξ ου και το 1 2 3 4 στην αρχή του τραγουδιού. Το Master of Puppets δεν είναι ένα οποιοδήποτε album, ένα ιδιαίτερα σεβαστό ποσοστό των fans θεωρεί πως είναι το καλύτερο metal album όλων των εποχών, ακόμα δε και να μην ισχύει αυτό, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την larger than life ιδιότητα του. Οι Hetfield/Ulrich/Hammett και ο μακαρίτης Cliff Burton (σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα κατά την περιοδεία προώθησης του album), δημιούργησαν πολύ απλά κάτι πολύ μεγαλύτερο από τους ίδιους τους εαυτούς τους. Τα 40χρονα του Master of Puppets το 2026 φαντάζουν από τώρα μια επέτειος δύσκολη και κομβική. Για το γκρουπ, για τη μουσική, για όλους μας.

70 Προβολές0 Σχόλια